Åbybadet behöver hållbara lösningar på både kort och lång sikt.

Torsdag 31 maj 2018

Glasfiberlaminera och återöppna 50-metersbassängen redan 1 september 2018. Ta vara på 50 års erfarenhet och säkra nödvändiga bassängytor för stadens obligatoriska simundervisning enligt skollagens krav, för simföreningen MASS med sina 3000 medlemmar och för motionssimmarna. Nuvarande inriktning i staden är istället att bygga en tillfällig 25-meters bassäng, dvs. endast halva storleken, som kan vara klar i början på 2019 som tidigast. Tyvärr är en tillfällig bassäng avsevärt mycket dyrare och sämre i längden, än nya permanenta lösningar i etapper som Liberalerna föreslår. Till detta kommer att besökarantal och intäkter redan har mer än halverats.

Under många år har Liberalerna sökt gehör för utveckling av Åbybadet. Motionen från år 2015 i kommunfullmäktige om att utveckla hela Åby Sportcenter, där Åbybadet ingick, avslogs. Förslag på väl över 100 Mkr i investeringsbudget för nya Åbybadet likaså. År 2015 anslog dock en enig politik 10 Mkr till att förlänga livslängden på Åbybadet, men endast 3 Mkr användes och de brustna tätskikten åtgärdades ej. Redan då fanns förslaget att glasfiberlaminera 50-metersbassängen. Efter mycket om och men har nyligen ett uppdrag för att möjliggöra ett nytt och större Åbybad givits, återigen på förslag från Liberalerna. Uppdraget borde givetvis ha getts för många år sedan och redan varit klart.

På förslag från den styrande majoriteten är nu också att riva hela Åbybadet, trots ett bokfört värde på 23 Mkr. Äventyrsbadet och varmvattenbassängen har bara fyllt 12 år och kostade 43 Mkr att bygga år 2005. Åbybadet behöver hållbara och genomtänkta lösningar på både kort och lång sikt, utan att förhasta sig.

Marcus Claesson (L)
Glenn Grimhage (L)