Lättläst valmanifest 2026
Lättläst valmanifest
Liberalerna Mölndal – Valet 2026
Ett Mölndal att tro på
Liberalerna vill ha ett samhälle där människor är fria.
Varje person ska kunna forma sitt eget liv.
Vi vill ha ett Mölndal där:
- barn lär sig mer i skolan
- vården finns när du behöver den
- äldre får trygg omsorg
- kulturen och fritiden är till för alla
- naturen tas om hand
Vi tror på kunskap, frihet och ansvar.
Skolan är viktigast
Skolan är den viktigaste frågan för Liberalerna.
Alla barn ska få en bra utbildning.
Alla elever ska få stöd när de behöver det.
Skolan ska vara en trygg plats.
Vi vill
- ha fler vuxna i skolan
- anställa fler speciallärare
- stärka elevhälsan
- stoppa skolfrånvaro
- ha bemannade skolbibliotek
- ge elever stöd tidigt i skolan
- förbättra studie- och yrkesvägledning
Vård nära dig
Alla ska kunna få vård när de behöver det.
Vården ska vara trygg och enkel att få.
Vi vill också ta psykisk ohälsa på större allvar.
Vi vill
- att alla ska ha en fast läkare
- stärka vårdcentralerna
- förbättra samarbetet mellan kommun och region
- ge bättre stöd till barn och unga med psykisk ohälsa
- utveckla vård i hemmet
- ge bättre stöd till anhöriga
Ett bra liv när du blir äldre
Alla människor ska kunna åldras med trygghet.
Äldre ska få bestämma mer över sin egen vardag.
Ingen ska behöva känna sig ensam.
Vi vill
- ha fler mötesplatser för äldre
- ordna kultur och aktiviteter för äldre
- ge stöd till anhöriga som hjälper en närstående
- använda digital teknik för trygghet
- satsa på bra mat på äldreboenden
- ge personal mer utbildning
Klimat och miljö
Vi måste ta hand om naturen.
Samtidigt ska livet vara bra för människor.
Det ska vara lätt att leva miljövänligt.
Vi vill
- bygga fler cykelbanor
- förbättra kollektivtrafiken
- skapa fler gröna områden
- göra det lätt att återvinna och återanvända saker
- bygga mer hållbart
- skydda natur och djur
En stad där människor trivs
Mölndal växer.
Därför behöver vi planera staden på ett bra sätt.
Alla ska kunna känna sig trygga.
Det ska vara lätt att ta sig fram.
Vi vill
- bygga fler bostäder
- skapa trygga parker och torg
- förbättra belysning i staden
- bygga fler gång- och cykelvägar
- göra skolvägar säkrare
- skapa fler mötesplatser
Kultur och fritid för alla
Kultur och fritid är viktigt i livet.
Barn ska kunna spela musik, dansa eller skapa.
Vuxna ska också ha möjlighet till kultur och idrott.
Vi vill
- bygga fler idrottshallar
- korta köerna till kulturskolan
- utveckla bibliotek och kulturhus
- skapa fler platser för spontanidrott
- ordna fler aktiviteter för barn och unga
Frihet och demokrati
Alla människor ska få leva i frihet.
Ingen ska bli utsatt för våld eller förtryck.
Demokratin måste skyddas.
Vi vill
- stoppa hedersförtryck
- ge stöd till kvinnojourer
- stärka arbetet mot diskriminering
- låta unga vara med och påverka
- arbeta mot hatbrott och desinformation
Ett Mölndal att tro på
Liberalerna tror på människor.
Vi tror på kunskap, frihet och framtidstro.
Vi vill bygga ett Mölndal där alla kan leva ett bra liv.
Ett Mölndal för hela livet.
Ladda ner PDF