Kommunstyrelsen – ärende 9: Yttrande över ”Samråd deponiverksamhet i Dvärred”

Onsdag 29 augusti 2018

Marcus Claesson (L) föreslår att kommunstyrelsen lämnar följande yttrande:

Mölndals Stad avstyrker deponi i Dvärred. Samtliga berörda parter uppmanas att omedelbart avbryta pågående planering och istället hitta annan lämplig geografisk placering för deponi.

Motiv för avstyrkande, enbart baserade på trafikförhållanden:

• Säkra skolvägar är kommuners ansvar. Norra Hällesåkervägen är skolväg för barn till Sinntorpsskolan. Mölndals Stad kan inte garantera säker skolväg om Norra Hällesåkervägen omvandlas till intensiv transportväg för tunga fordon.
  • Övergångsställen är farliga platser. Statistik visar att fler olyckor sker på övergångs-ställen. Övergångsställen riskerar att skapa falsk trygghet där fordon förväntas stanna. Stoppsträckan för tunga fordon upp till 60 ton, är lång. Skolbarn är oberäkneliga.
  • Trafikbelastningen blir orimlig. ”53 transporter i snitt per dag” låter inte så mycket.
    Omräknat i praktik kan det innebära en(1) passerande tung lastbil med släp var 3:e minut i genomsnitt kl. 9-15, i 10 år. Tider mellan kl. 9-15 är högtrafik för skolbarn.
  • Trafiksäkerheten försämras avsevärt. Lerspil på 50-70-80-vägar från lastbilar var 3:e minut riskerar leda till allvarliga trafikolyckor, personskador och köer. Fler viltolyckor.
  • Sättningsproblematik på vägar och hus. ”Lastbil med släp som lastar ca 34-38 ton” låter inte så mycket. Totalvikt för fullt lastat fordon med släp blir 50-60 ton. Trafikverket har tidigare avfärdat fartsänkande och trafiksäkerhetshöjande åtgärder som vägbulor längs väg 510, på grund av risken för sättningsskador. Sprickbildning, tjälskador och slukhål uppstår.
  • Vintervägförhållandena är redan usla. Bussar kan vintertid inte stanna vid alla hållplatser pga. vägens lutning, halt väglag och risken att glida ner i diket. Snökäppar ibland sönderplogade. Avåkningar vintertid är många.
  • Belysning otillräcklig och försämrad. Trafikverket tar inte sitt väghållaransvar. Räddningstjänsten starkt kritiska vid eventuell utryckning. Busshållplatser med stolpe direkt vid vägkant utan vägren. GC-vägar saknas vissa sträckor. Personer med funktionsvariation måste också kunna ta sig fram.
  • Köbildning. Väg 510 är smal – möten redan idag svåra vid flaskhalsar.
  • Ingen kollektivtrafik. Om vägförhållandena/framkomligheten blir ännu sämre har Västtrafik/Keolis talat om att sluta trafikera sträckan.
  • Kålleredsmotet redan överbelastat. Ytterligare kommentarer överflödiga.
  • Buller. Ordet ”buller” nämns inte i de handlingar som kommunstyrelsen har fått ta del av.
  • Fornlämningar finns på aktuell fastighet och friluftsaktiviteter som ridning störs.