Utveckla Gunnebos ridverksamhet

Torsdag 25 maj 2017

Liberalerna ser till skillnad från Mölndals (S)-ledda majoritet stora fördelar med den väl fungerande och föreningsdrivna ridverksamheten GRYS.
Ridanläggningen uppfyller alla krav, ligger centralt vid Gunnebo Slott och drivs av drygt 250 engagerade ungdomar i huvudsak tjejer – året runt, också kvällar och helger.
Det senaste halvåret har vi sett mängder av grova sakfel och svepskäl från (S)-företrädare, t.ex. vad gäller myndighetskrav, antal privathästar och diverse påstådda avtalsbrott. Genom nu kraftigt försämrade avtalsvillkor för beteshagar och drift försöker man kväva ihjäl den ideella föreningen GRYS på Gunnebo.
B.la. har också ett enormt underhålls- och ombyggnadsbehov av ridanläggningen lyfts fram, vilket är en kraftig överdrift. Precis som andra fastigheter behövs också här skötsel, nu i form av takomläggning och stängsling – helt normalt. Tilläggas bör att efter förhandlingar mellan staden och Gunnebo Slott & Trädgårdar AB flyttades ett större ansvar för planerat underhåll över till det kommunala bolaget i arrendeavtalet, vilket nu i efterhand var ett tydligt misstag.
Självklart ska ridanläggningen också framöver hållas i gott skick. Därför öronmärker vi i Liberalerna skattepengar i vår budget för de kommande åren. Ridverksamheten på Gunnebo ska utvecklas – inte avvecklas.

Marcus Claesson (L)
Glenn Grimhage (L)