Mölndals Kommunfullmäktige debatterar framtidens laddinfrastruktur

Måndag 25 mars 2024

Mötet avslöjade en tydlig klyfta i synen på hur Mölndal bör närma sig frågan om laddinfrastruktur och gröna transporter. Med en blandning av kritik och förslag på framsteg, fortsätter debatten om Mölndals framtida roll i den gröna omställningen.

I en livlig diskussion under Mölndals kommunfullmäktigemöte den 20 mars stod frågor om elektrifiering av transporter och utveckling av laddinfrastruktur i fokus. En motion från oss Liberaler om att möjliggöra för fler att ladda sina bilar väckte engagemang och debatt bland övriga ledamöter.

Motionen framhävde behovet av en omställning i samhället mot elektrifierade transporter. ”Vi behöver tänka nytt och innovativt för att hitta hållbara lösningar,” som vårt liberala kommunalråd Elin Andersson uttryckte det. Det underströks att andra städer redan har laddplatser på torg och centrala platser, men Mölndal saknar liknande infrastruktur vid idrottsanläggningar och skolor – en lucka som behöver täppas till.

En del av motionen lyfte fram vikten av att erbjuda laddmöjligheter till självkostnadspris för kommunens personal, en strategi som syftar till att behålla och attrahera lärare och andra viktiga yrkesgrupper. ”Det är ett sätt för Mölndal att stärka sin attraktionskraft som arbetsgivare och kommun,” menade Elin Andersson..

Samverkan för Mölndal, den socialdemokratiska och moderata majoriteten, ställde sig dock tveksam till de nya förslagen och föredrog den befintliga planen, vilken de menar främjar en långsammare omställning där privata aktörer spelar en större roll. Kritik framfördes mot denna inställning, med argumentet att Mölndal bör ta en mer aktiv roll i den gröna omställningen.

Debatten spetsades till när diskussionen berörde kommunens demokratiska strukturer. Kritik riktades mot majoriteten för att inte tillräckligt värdera kommunfullmäktiges roll och det blir istället ett överdrivet beroende av tjänstemannastyre, vilket underminerar demokratiska processer. Majoriteten lutar sig mer åt förvaltning än aktiv politik med visioner om ett bättre Mölndal.

I en annan motion, som tangerade den förra, diskuterades hur Mölndals egna fastigheter kan användas för att utöka laddinfrastrukturen, ett förslag som möttes med både stöd och skepticism. ”Vi kan inte göra allt, men vi måste göra vår del,” sade Margareta Krakowski, en av våra liberala politiker.

Stefan Gustafsson, kommunstyrelsens ordförande från Socialdemokraterna (S) försvarade den nuvarande strategin, medan Sverigedemokraterna (SD) överraskande tog ställning för globala miljöåtgärder, men poängterade att inte alla lösningar kan eller bör initieras lokalt.